Aromamarketing to jeden z nowych rodzajów marketingu. Nowy, oznacza, że jest znany od jakiś dwudziestu lat. Jednak w porównaniu z innymi rodzajami reklamy, takimi jak szyldy, banery, reklamy gazetowe czy radiowe, jest to młoda dziedzina.
Marketing zapachowy przynosi efekty
Niewiele osób zatem wie, na czym polega marketing zapachowy. Jak sama nazwa wskazuje jest to rodzaj reklamy, który wykorzystuje kompozycje zapachowe. Są one dopasowane do firmy, do rodzaju działalności i do potrzeb klientów. Zatem bywają one wykorzystywane w rozmaity sposób. Spotkaliśmy się z perfumowanym papierem firmowym, z pryskaniem sklepów z luksusową odzieżą ekskluzywnymi perfumami, a nawet z kompozycjami zapachowymi do korporacji. W niektórych liniach lotniczych stosuje się kompozycje zapachowe mające działanie relaksacyjne, odprężające, przez co podróż ma stać się przyjemniejsza dla pasażerów. Również biura podróży stosują dozowniki zapachowe. Umieszczając w nich zapachy egzotyczne, śródziemnomorskie, takie które pachną wschodnimi przyprawami, morzem, lasem tropikalnym, czy niespotykanymi kwiatami. To sprawia, ze klienci już czują się na wakacjach i oczami wyobraźni znajdują się już na pięknej wyspie. To pomaga im podjąć decyzję o wykupieniu wycieczki. Jak widać aromamarketing ma szerokie zastosowanie. Według badań ekspertów obroty sklepów i instytucji stosujących marketing zapachowy zwiększa obroty sklepu o jakieś pięć procent, a klient spędza w sklepie prawie piętnaście procent więcej czasu, niż bez niego.
Jak widać neutralizacja zapachów i zastąpienie ich odpowiednio dobranymi kompozycjami sprawia, że klienci chętniej robią zakupy. Niby liczy nie są zbyt wysokie, ale każdy zysk jest ważny, szczególnie dla mniejszych firm.