Koperta firmowa jest niezwykle istotnym elementem strategii marketingowej firmy. Jest czymś w rodzaju wizytówki. Klient dostając pismo najpierw widzi kopertę. Specjaliści od marketingu twierdzą, że koperta firmowa to nieraz pierwszy kontakt klienta z firmą. Ich zdaniem koperta firmowa to pierwsza forma reklamy, którą otrzymuje nabywca usługi, zanim sprawdzi jej zawartość.
Przy wielu przesyłkach reklamowych, jakie statystyczny obywatel dostaje od firm, dobry nadruk może przekonać do zajrzenia do wewnątrz koperty. Koperta powinna być wykonana z wysokiej, jakości papieru. Musi zawierać logo firmy i podstawowe dane. Najlepiej, jeżeli koperta jest otwierana od góry. Białe tło pozwala na wysoką, jakość druku i elementów graficznych, wszystko jest dobrze widoczne. Skrzydełka koperty powinny być pokryte warstwo łatwo przyklejanego kleju. Jeżeli firma chce wyróżnić się można zainwestować i samemu wykonać koperty. Wystarczy kupić białe koperty i umieścić na ich swoje logo i obrazki. Trzeba pamiętać o zostawieniu miejsca na dane adresata, znaczki pocztowe i obowiązkowe pieczątki. Dobrze jest unikać ciemnych kolorów, ponieważ napisy na ich nie są dobrze widoczne. Dla uniknięcia pocztowych pomyłek dobrze jest ograniczyć dane teleadresowe do telefonu, e-maila lub adresu strony www. Są to dane, których nie używa poczta, więc nie ma ryzyka pomyłki z adresem odbiorcy. Dobrze jest ograniczyć ilość kolorów. Pstrokacizna nie świadczy o poważnym traktowaniu klienta i naraża firmę na dodatkowe koszty. Im więcej kolorów ma koperta, tym droższe jej wydrukowanie.
Nie najlepszym pomysłem jest drukowanie na kopertach kolorowych zdjęć – wychodzą rozmazane i wyglądają fatalnie. Nieskomplikowany rysunek wygląda poważniej, estetyczniej, a co najważniejsze jest wyrazisty. Warto pamiętać, że na decyzję klienta mają wpływ szczegóły. Estetycznie wyglądające pisma i koperty firmowe świadczą o szacunku dla odbiorcy i na skupieniu się na meritum sprawy, a nie na szokowaniu, rozbawianiu i zaskakiwaniu klienta.